PRESS RELEASE

Telefon 08 - 702 92 01
e-post: info@zebradans.nu
www.zebradans.nu

När hönsskötaren stänger in hönorna i hönshuset på natten
så tror han att dom sover ... det gör dom inte alls -

dom har kabaret!!

Hönorna kacklar loss i en nattlig kabaret i hönshuset. Sprättiga och näbbiga, visar de dansande hönsen upp sig i sina allra bästa skrudar. Chicki Lina, Näbbiga Frida, Sprätt Ira, Anna Långfjäder, Kackliga Marie och Duniga Su dansar och kacklar så fjädrarna yr till takter av mambo, tango och disco.

Sprätt är en föreställning av koreografen SU-EN som har sin bakgrund i den japanska nutida dansformen butoh. Föreställningen är en humoristisk betraktelse där de sprättande hönsen får oss att fundera på sammanhanget mellan djur, människa och natur. Sprätt är en glamorös fortsättning på tidigare verk i serien The Chicken Project av SU-EN Butoh Company.

SPRÄTT HÖNSKABARET är det första stycket som är riktat till barn.
Målgrupp från 5 år

PRESSBILDER
www.suenbutohcompany.net
/MEDIA
/PRESS IMAGES
/SPRÄTT
eller kontakta ZebraDans!

Koreografi och koncept: SU-EN
Musik: Jens Carlsson
De dansande hönorna: Anna Bralkowska, Lina Palmgren, Frida Larsson, Ira Anufryieva, Marie Gavois och SU-EN som konferencier.
Hönsskötare och teknik: Lasse Liljegren
Hönshuskonstruktion : Silvio Trevizan
Kostym, hår, smink: SU-EN
Tillverkning av scenografi och kostym: Ensemblen
Produktion: ZebraDans och Mon no Kai

Premiär!
Lördag 27 september 13.00

Torsdag 2 oktober kl 10 .00 och 13.00
Fredag 3 oktober kl 10.00 och 13.00
Lördag 4 oktober 13.00

Torsdag 9 oktober kl 10.00 och 13.00
Fredag 10 oktober kl 10.00 och 13.00
Lördag 11 oktober kl 13.00

Alla föreställningar är offentliga!

KORT OM ARTISTERNA

SU-EN BUTOH COMPANY
Grundades 1992 i Tokyo. Sedan 1997 har verksamheten sin bas i Haglund Skola i Almunge nordost om Uppsala. SU-EN Butoh Company verkar över Sverige och internationellt med föreställningar, workshops, filmproduktion, projekt och föreläsningar. Bland mer kända verk är Kaze no Cho (1992), Shadows in Bloom (1996), Scrap Bodies (1998), filmen Universal Body (1999 samprojekt med Gunilla Leander), ATOMIC (1999), Headless (2000), SLICE (2003), Fragrant (2005), FILMEN SCRAP LIFE (2006), NYTT LIV (2007) och Cracks (2008). Andra verk av vikt är Scrap the Truck (1998), The Scrap Project (2000), Atomic Event (2000-2001), The Fish Series (2000-2002), och The Chicken Project (2003). SU-EN Butoh Company’s arbete har presenterats i Europa, Japan, Nordamerika, Latinamerika och Skandinavien.

Dansarna studerar hos SU-EN Butoh Company i form av lärlingsskap. I processen som löper under flera år studerar de butohmetoden och deltar i kompaniets aktiviteter. De har olika bakgrund och olika nationaliteter.
Konstnärlig ledare för arbetet är SU-EN. Hon vistades i Tokyo 1986-1994 och var lärling i Tomoe Shizune & Hakutobo gruppen 1988-1994 där den legendariska Yoko Ashikawa undervisade och koreograferade. SU-EN återvände till Sverige 1994 för att utveckla butohn i Sverige. Hon har även en lärarlicens i den traditionella japanska dansformen Jiuta-mai (Yoh Izumo skolan) med artistnamnet Kei Izumo.

Sedan 2006 är SU-EN curator för Friktioner International performance festival som arrangeras av Uppsala konstmuseum. SU-EN har erhållit en stor mängd olika stipendium för sitt arbete både i Sverige och i Japan.
www.suenbutohcompany.net

JENS CARLSSON
Har musicerat i olika former sedan 20 år tillbaka. Verkar även under namnen Projekt Hertz och Mr. Carlsson. Har tidigare samarbetat med SU-EN, som ljussättare/ljustekniker, och turnerat runt om i vida världen. Sedan några år tillbaka arbetar Jens med tekniska lösningar för film & video på Moderna Museet i Stockholm. Älskar fjäderfä av alla de slag.

» Pressbilder
» Print this page